En liten utvardering av Malaysia nagra veckor for sent

Basta pa resan: Kuala Lumpur (fin stad, bra shopping och mycket att se) och Langkawi (fin strand, roliga manniskor ochh god mat)

Samsta pa resan: Port Dickson.. Ja, vad ska man saga? Ingenting att se..

Mest ovantade pa resan: Full moon party pa Monkey Island i Langkawi. Trodde fullmoonparty var Ko Phangans grej.. Och vara ovantade kvallar i Penang!

Det Konstigaste pa resan: Nar vi gick pa gatan en kvall och de var morkt och ett brunnslock pa en brunn var borttaget och Erika halvt ramlade ner.

Det godaste pa resan: Maten i Pangkor, goooooda skaldjur! Stammisstalletfrukosten pa Langkawi!

Det finaste pa resan: Byggnaderna i Kuala Lumpur, snorklingen pa Pangkor och alla strander!

Det basta boendet pa resan: Pangkor, stort, altan och valdigt bra!

Det samsta boendet pa resan: Gecko pa Langkawi.. Acklig toa som inte gick att spola, grodor i duschen, sniglar i handfattet och katter pa rummet..

Det billigaste pa resan: Olen och drickan i Langkawi (tax free)

Det dyraste pa resan: All onodig shopping..

Det har gor vi garna om igen: Kuala Lumpur!!

Det har hade vi skippat: Port Dickson.. Kanske melaka..

Det har onskade vi att vi hade gjort: Aka till ostra sidan, tyvarr var de regnperiod dar och allt igenbomat sa de blev inget av det..

Koh Lanta & Ao Nang

Hej alla vanner, ovanner, familjer och okanda!

vi har haft svart att kunna skriva, fullt upp med att leva livet om man sager sa. men vi lamnade Malaysia efter att vi fatt tillbaka vara pass med 60 dagars visa. sa vi bokade buss till thailand som blev en liten upplevelse om man sager sa...

bussen gick 05.00. vi stod duktiga och vantade ca 10 i men bussen kom ca 10 over. sa buss till gransen dar det stamplades i pass, och en bit till med buss dar vi helt plotsligt skulle ta en taxi till nasta buss. fran nasta buss till NASTA buss som skulle ta oss over med farjan. vi fattade ingenting alls. vi hade fatt fora att det va en buss och en farja. men det gick ju bra!
men nar vi sitter i bussen pavag mot farjan far vi ett telefon samtal va en random manniska ( tror busschaffisen)  dar en kvinna skriker (bokstavligen) pa enormt dalig engelska och vi fattar NADA, ingenting!
vi forstog iallafll nagot om att hon maste ha varat pass sa nar vi lagt pa helt ovetande om vad hon ville saga, ser vi i passen att vi bara fatt 15 dagar. knaaas. MEN hotellet vi bodde pa sa att vi kunde aka till imigrationscentret i krabi och losa det sa sa far det bli.

vi har alltsa haft ett par harliga dagar i koh lanta! mest legat pa stranden, atit gott, varit pa ett strand party och traffat massa svenskar. pa koh lanta ser du nastan bara svenskar. mer svenskar an thai folk kanns det som.

en kvall var vi pa bajen steskhouse ( okej ingen av oss ar hammarbyare, men anda) for att kolla idolfinalen! det var kul och god mat !!!

men idag hade vi fatt nog, sa vi tog oss over till Ao nang som vi ar pa nu ! vi hittade ett hotell mitt i smeten for 600 bath per natt, helt ok !
nu blir det lite shopping och chill pa rummet. erika har borjat ata antibiotika pgr av en konstig finne som blivit till inflamation, men absolut inget allvarligt. sa det blir lungt i en vecka nu ;)

far se nar vi skriver nasta gang, men nu vet ni att vi lever ! pussar och kramar

Langkawi

Halloj!
Vi hade lite svart att slita oss fran Langkawi, vi trivdes sa bra. Sa nagra dagar till efter vi skrev sist stannade vi kvar. Dagarna fortsatte vi med att spendera pa stranden och steka jarnet. En del dagar var de valdigt valdigt hett sa de anda man kunde gora var att bada eller gomma sig i skuggan. Annars har de varit regn varje dag, men oftast kortare stunder, typ en kvart mitt pa dagen, da gommer vi oss under parasollen, sen forsvinner regnet och solen kommer tillbaka! Och pa kvallarna har vi atit god mat, suttit pa Babyloon, eller hangt pa Gecko Guesthouse elelr tagit de lugnt. Juste, vi blev vittnen till ett frieri har om dagen, vi fattade inte vad som hande forst, alla stod och apploderade och tog foton, sen forstod vi vad som hande, de var fint!

De var ganska mycket svenskar i Langkawi sa vi fick tanka pa att inte prata sa hogt som vi ar vana att gora om manniskor. Och malaysierna i Langkawi pratade ocksa en del svenska, mest hej, hur mar du, vad heter du, skal osv. Annars en del engelsman, tyskar osv.

Juste, i forrgar (?) var de fullmane. Eller nej, de var de inte. De var fullmoonparty (inte som de superkanda i Phangan) I sjalva verket var fullmanen ett par dagar tidigare men partyt var inte samma dag. Asch vi fattade inte riktigt varfor. Partyt var iaf pa en liten o, monkey island, 10 minuter med bat fran stranden. Och de var valllldiiiigt kul!  De var mat, bar, musik, elddans och massssa folk! Vi stannade tills sista baten gick hem vilket bevisade att de var en mycket lyckad kvall!

Annars sa har de inte hant sa mycket mer.. Nu ar vi i Penang igen, tog baten idag, och har precis kopt visa till Thailand! Sa de far vi imorgon sen blir de mot THAILAND!!!!!!!!!!

Ska testa ladda upp nagon bild ocksa, de ar ju alltid kul for er dar hemma!

Pa mexikanskt matstalle

Straaaand Langkawi!

Monkey Island!

(det drojer 10 minuter att ladda upp varje bild, sa tyvarr blir de inte sa manga)

Eldshow!!

Langkawi

HEJHEJHEEEJ!

Ledsen att det drojt sa lange med att uppdatera, vi insag nar vi fick sms av en orolig mamma att hoppsan, vi har levt i var egna lilla varld.

Men vi har en bra anledning for det. Vi har det sa bra som man kan ha det. Det gar inte att forklara i ord sa att ni skulle kunna fa en pytte liten inblick i hur bra. Vi njuter, och kan nog inte rakna pa fingrarna hur manga ganger per dag som vi paminner varandra om hur enormt bra vi har det.

For det mesta ser dagen ut sahar : Vi vaknar ibland utvilade, ibland inte, runt 9-10 tiden. Packar vaskan och tar oss ner till huvudgatan for enormt god tonsisk sanwisch. Sen tar vi oss vidare till stranden med mackorna i take away pasar och slar oss ner pa solstolar. Har brukar vi bosatta oss hela dagen, undantag for dopp i vattnet och nar nagon av oss hamtar lunch eller mer vatten. Runt 7 tiden nar solen borjar ga ner, gar vi tillbaka till gecko guest house som vi bor pa. Fixar och trixar, ibland nan drink och kortspel innan vi gar och kakar. Efter middagen gar vi antingen runt och kikar i alla valdigt manga affarer, satter oss pa ett stalle som heter babylon dar man sitter pa mattor i sanden med sjukt goda drinkar eller bara tar det lungt.

Det har ar val livet ? Okej, det AR livet. Sa ni vet sa mar vi enormt bra, njuter som mest.

Men trots allt detta underbara har vi aven lyckats ramla ner i brunnar, blir jagade av honor, attackerade av grodor i duschen, drankta av drinkar, sandiga fran topp till ta, och till och med lite utskrattade nar vi skamt ut oss. MEN vad gor det om hundra ar ?

sa stranden nasta nu. puss och kram pa er dar hemma  <3

Patong Island

Sista dagen i Pangkor spenderade vi pa stranden, de var lite duggregn men funkade sa bra anda! Pa kvallen akte vi till coral bay igen och at middag pa en kinesisk restaurang med skaldjur, supergott! Och varldens trevligaste restaurangagare, en tjock kines. Efter maten gjorde vi massa konster i sanden, typ stod pa varandras axlar och gjorde pyramider och "Stockholm boogie tricket" valdigt kul, och valdigt roliga bilder fran det.

Fredagen blev en riktig resdag, forst bat till Lumut, buss till Butterworth, bat till Pangkor island och taxi till ett hostel. De tog oss i princip hela dagen men de flot pa sa bra sa. Vi bor pa banan guesthouse som ligger i China Town (ja dom flesta backpackerstallena ligger i China Town oavsett vart du ar) De ar mycket backpacker i den har staden! Pa fredagkvallen tog vi de lugnt, gick till ett stalle dar dom hade bade europeisk och malaysisk mat for vi var sugna pa lite olika saker. Sen somnade vi ganska tidigt. Pa lordagen (igar) tog vi en buss till en strand som jag inte minns namnet pa nu, den var stor och de var en del folk. Och valdigt mycket olika sportaktiviteter, typ flyga i luften efter en bat, bananaboats, vattenskoter osv. Sa de var manniskor overallt och man fick se upp sa man inte blev traffad av nagon flygande manniska. De var lite regn sa vi gomde oss under ett parassol men efter lunch sprack de upp och solen stekte pa rejalt. Harligt!
Igar kvall at vi god middag pa ett stalle nara boendet och sedan gick vi till Bob Marley bar tvars over gatan. Dar satt vi och pratade med 2 malaysier i maaaaanga timmar, dom var valdigt trevliga och vi jamforde och disskuterade Sverige och Malaysia. Vi pratade om politik, religion, kultur, loner, lagar osv. De var valdigt intressant och vi larde oss mycket, vi trodde de skulle vara storre skillnad an vad de faktiskt ar.
Efterat gick vi till lite olika stallen och spanade in laget, men vi var lite sega. Folk var som vanligt jatte trevliga och vi hamnade tillsammans med ett stort gang malaysier. Helt plotsligt bestallde dom in ett stort fat med kycklingklubbor till oss. Dom var valdigt goda, men de kandes lite skumt att sta inne pa en nattklubb och ata kycklingklubbor..

Idag nar vi vaknade spooooregnade de ute, och de gor de fortfarande. Stora vattenpolar pa gatorna och alla nakenrattor kryper fram fran sina bon och badar i vattenpolarna, trevligt. Sa vi akte till ett shoppingcentrum och gick runt nagra timmar, kopte nya dagbocker bland annat. Forhoppningsvis ar de uppehall ikvall, vi har inga riktiga planer, men ar sugna pa indisk middag, och sen far vi val se!

Imorgon tar vi nog bat med Langkawi.

Och har kommer lite bilder, ni far lite i taget, de drojer saaaa lang tid att ladda upp!

Baten ut till Sapi Island, dvs typ forsta dagen pa hela resan

Lite elefanter fran djungelturen

Trotta tjejer klockan 5 pa morgonen redo for morning cruise

En sadan igel som tog ett smakprov pa Nicos brost

Djungelvandring i djungeln

Varldens godaste frukost pa djungelaventyret

Huset pa vattnet pa Mabul Island

Stranden i Mabul

Poolen+stranden Labuan Island

bild bomb nr 1

vem har storst handduk?

pankor

tjeeena mitt bena !
vi har forflyttat oss till pankor och njuter och livet. fick hjalp av en kille utanfor bussen som hjalpte oss med boende och farja over till on. valdigt smidigt. vi bor ca tio meter fran stranden om ens det, tipp topp !

vi har mer eller mindre spenderat det mesta av tiden med vara grannar, tva fransman. igar hade de hyrt moppe sa vi fick joina dom. vi tog moppen forst till stan for att tanka, sen till en annan strand coral bay och hyrde snorkling grejer och kajaker. tog oss over till en annan liten o och snorklade. myspys. vi sag massa fina, laskiga och fula fiskar! sen tog vi baten over till andra sidan pa den lilla on och vantade pa mat som vi bestallt. villket inte kom, sa erika och tony simmade over till andra sidan for att paminna om maten. den var redan klar och lite smatt kall. men gott anda !!  vi chillade ett bra tag pa on tills det borjade bli morkt. paddlade kajak tillbaka till coral bay och testade/tittade pa nar folk surfade pa vagorna. vaaaldigt ballt!!

pa kvallen ville vi ( vi flickor i sallskapet) dricka drinkar och sitta pa nan mysig strand bar. sagt och gjort, vi tog med oss franssoserna, mopparna och akte tillbaka till coral bay ( ca 2 min pa moppe ) och satte oss pa daddys cafe, drack drinkar, at dancing prawn och sexy chicken. riktigt mysigt stalle. sen bytte vi till stallet brevid, dar de spelade mysig, drack mojito och spelade kort ! riktigt harlig kvall. den fortsatte med mer kortspel och ol och vi hade valdigt roligt. lyckad kvall med andra ord !

dagen idag har varit lite seg, vi har legat pa stranden under mulen himmel. trakigt. hoppas pa battre vader imorgon!
ikvall blir det troligtvis en favorit i repris fran igar.

GUESS WHAT ! ni ska fa en bild bomb nuu !!!