KL

Namen hej bloggen och allihopa!
Fortfarande i KL! Och ja, vi gillar den har staden mycket.

Forsta hela dagen har, alltsa i gar at vi smarrig frukost pa roof topp, dom har typ ALLT man kan tanka sig i frukostvag sa de kandes bra efter for mycket toast och marmelad. Efter frukosten styrde vi stegen mot tunnelbanan som tog oss till KLCC, dar vi spanade in Petronas Towers, 2 hoga tvillingtorn. Tyvarr var de stangt for ombyggnad sa vi fick noja oss med att stanna utanfor och ta lite coola turistbilder istallet. Efter de tog vi oss mot BB Plaza, ett stooooort shoppingcenter, flera vaningar och massa krangliga sma vagar sa man ganska snabbt tappar bort sig. Fick med oss valdigt mycket (o)nodvandiga grejer hem, men de var billigt och snyggt sa de far vara bra! Fran shoppingcentret kunde vi ga till KL Tower som ar en annan mycket hog byggnad men som faktiskt inte var stangd for renovering, den kunde vi aka upp i! Och man sag laaangt darifran, de var haftigt. I biljetten fick man aven valja en till aktivitet, ridning, spela dataspel i 3 minuter eller ga pa zoo. Vi valde zoot. Och ja, de var ett ormzoo, sakert 50 olika ormar i olika langder, storlekar, farger och former. (En mamma som inte tycker detta skulle vara sa kul..) Skulle inte betalt for att ga dit, men nar de ar gratis tackar man ju inte nej.

Pa kvallen at vi pizza och hangde pa roof topp!

Idag, alltsa varan andra hela dag har i KL, har vi ocksa haft fullt upp. Lika smarrig frukost pa roof topp som igar och sedan ivag pa vandring. Promenerade runt lie har i China Town dar vi bor, gick forbi en affar dar dom hade fullt med julgranar, julgranspynt, julmusik och MASSOR av krimskrams, dom gillar sadant har. Man blir helt snurrig i huvudet av alla saker bara och man valter ner grejer pa golvet hela tiden for att de ar grejer OVERALLT! Vi lyckades iaf promenera till Masjid Meara, en av sydostasiens storsta mosqer. Vi fick ta pa oss lila langa hucklen med luva pa (ja vi tog bild pa oss i dom saklart) och sen fick vi ga in i mosqen! De var spannande och den var fin.

Efter de tog vi en taxi mot Times Square som ar ett annat nastan annu enormare shoppingcenter med 10 vaningar (enormt stora vaningar) och ett tivoli med bergodalbanor och grejer mitt i. De var lite speciellt. Alla butiker verkade konkurrera om vem som kunde spela hogst musik, sa vara oron blev ganska snabbt doda av all blandad musik fran alla hall, JATTE hogt. Sa vi satte oss pa en lite lugnare del och at malaysisk mat och sen drog vi oss hem igen. Nu sitter vi och skriver har. Sen ska vi nog spela kanasta (ett kortspel fran Nicos slakt) och ata mentos (godis som vi ater HEELA tiden) och ikvall far vi se!

Imorgon ska vi nog vidare upp pa Malaysias vastkust, mot Puala Pangkor, eller Penang.. Minns inte nu! Och inget bokat och bestamt, sa vi far se!

Som sagt tycker vi iaf valdigt mycket om KL, battre an Singapore (forlat Singapore inte for att vara taskig). Fast vi har kommit fram till att de nog handlar mycket om priset ocksa. I Singapore kande man sig ranad efter att ha handlat tva vattenflaskor och en chipspase for att de var sa dyrt. I Malaysia kanns de snarare som att de ar vi som ranat butiken nar vi kopt 4 flaskor vatten, 5 mentosror, chips och tops for att de ar sa billigt! Och de gor ju ganska mycket att de ar billigt nar man ar backpacker som viii ar!!

Nu tar tiden slut snart. Men juste, nar vi var i Melaka var de ett engelskt par som bodde pa varat hostel som var jattetrevliga. Men en kvall luktade de massa ciggrok och bensin fran deras rum, sa vi gick och sa till i receptionen Sa han fran receptionen foljde med oss och luktade, och knackade pa och fragade, men dom fornekade och blev jatte arga pa oss, och da blev receptionisten ocksa arg for han trodde vi falskt anklagade oss (han hade nog fel pa luktsinnet) IAF sa bor de paret pa de har stallet nu ocksa, dom har forfoljt oss och kollar snett pa oss varje gang vi ser dom!

oj nu blev de laaaangt. HEJDA!!!

GRATTIS DAG!

Och eftersom att komunikationen inte spelat pa samma niva som oss, sa kommer ett forsent, men ett valdigt karleksullt GRATTIS till Nicolinas pappa som fyllde ar den 27/10 !

GRATTIS GRATTIS GRATTIS och forlat 75609 ganger att smset inte ville komma fram. vi hoppas att du hade en toppen dag med allt vad den nu ineholl !

BIG LOVE

Kuala Lumpur

heeeeej alla lasglada !!! varfor har ni minskat i antalet? vi ar ifs bara glada for alla komentarer vi far !

vi har forflyttat oss, mycket ! efter melaka tog vi oss med buss till port dickson. en stad med bade strand och stads liv. harligt tyckte vi bada !!! MEN det blev val inte som vi hade tankt oss. bodde pa ett hostel dar dom inte kunde sa bra engelska, vaknade tidigt av att sma snorungar kastade smallare PRECIS utanfor fonstret ( vi trodde val att det var krig eller nagot), och solen ville inte steka pa oss, istallet fick vi regn och mulet. KUL ! nar vi akte in till staden for att inforskaffa oss en ny Lonely planet. haha icke, det var stangt. sa vi at lite och kopte frukost.

efter tva natter kande vi att det rackte, port dickson hade gjort sitt. sa idag bad vi mannen pa hostlet att boka en taxi ut till buss centret. Men det kunde vi ju glomma... Han visste inte hur man gjorde, sa han bad oss stalla oss vid vagen och vanta pa en taxi. sagt och gjort, stod ett tag och vantade och efter ca 20 min kom det en ! fju...

tog bussen till Kuala Lumpur, RM6 var, alltsa 12kr. vi kom fram till att en tunnelbanebiljett i sthlm kostar over 30. bussturen tog ca en timme, och val framme tog vi oss till en info disk. gissa vad ? VI HAR HITTAT EN LP !!!!! kanns som att vi fatt vingar eller nagot, antligen ar vi tillbaka pa samma linje. helt sjukt hur mycket en liten (okej den ar ganska stor anda..) bok kan gora sa pass mycket. vi bar nu pa den som om det vore vara liv !

letade upp ett backpackerboende och tog oss dit med snalla malaysier. det kanns hur bra som helst nu. tog en vanda pa stan och vi fick bada med oss lite krimskrams.

snart dags for middag och sen en kvall pa roof topp dar de har en bar ! myyys.
PUSSAR OCH KRAMAR !

Melaka!!

Tjenixennn!
Sist vi skrev var vi i Singapore, nu har vi aterigen forflyttat oss till Malaysia!
Kanske ska skriva lite om Singapore. Vi bodde i China town sa de var mycket kineser overallt. Mitt emot gatan lag ett foodcourt med massa olika matratter dar vi avnjot tre av vara maltider. Forsta dagen tog vi de ganska lugnt, satt ute pa hotelets takterass och laste och myste, de behovde vi. Vi har namligen blivit sjuka, feber och hosta och massa annat jobbigt. Men vi forsokte halla humoret uppe och den andra dagen tog vi oss ut till Singapore zoo, typ en timmes resvag med tunnelbana-tunnelbana-buss. De var lite krangligt men resan flot pa bra. Zooet var valdigt stort och dom hade alla djur man kan tanka sig, allt fran tigrar, till enorma fladdermoss och flodhastar. Vi tog ett litet tufftuff tag runt, men sedan utforskade vi omradet till fots. De var valdigt kul! Efter en halvdag dar tog vi oss tillbaka in till stan, till orchard road, mitt inne i Singapore. En gata med minst 20 enorma shoppingcenter. Vi gick runt och kikade och hittade manga roliga affarer som inte finns hemma. Vi fann iaf varsin troja! Vi stannade aven pa ett cafe och fikade, typ enorma bakelser, 1 dm hoga. Pa kvallen tog vi de ocksa lugnt, kanns som de anda vi gjort dom senaste dagarna ar att ha sovit, men de behovs for att man ska bli frisk!

Singapore var annars valdigt frascht och stor skillnad mot Malaysia. Dels mycket renare, mer vasterlandskt (man skulle i princip lika garna kunnat vara i Europa, bortsett fran varman) och ja, mycket mer en storstad. Nu stannade vi inte dar sa lange, men de kanns kul att ha varit dar. Tyvarr kande vi att manniskorna var mycket otrevligare an i Malaysia. De markte vi redan pa flygplatsen nar vi klev av. De fanns namligen tva utganger fran sjalva flygplatsen, och vi rakade ta fel och ga ut i den dar all personal skulle ga ut. En man som jobbade dar blev runt ut sagt rosenrasande och borjade skriva pa oss(?) Och vi fattade inte varfor och da skrek han bara annu mer, spottet stankte och vi stod dar som 2 fragetecken. Efter ett tag fortstod vi att han trodde vi forsokte smuggla in nagot sa han gick igenom vara vaskor. Och sen fick vi ga, denna gang i ratt utgang. Samma sak med manniskorna som jobbade i affarerna dom snaste at en och busschafforerna blev irriterade for att vi inte hade jamna pengar till bussen.

Men annars tyckte vi om Singapore! Igar tog vi en buss mot Melaka, pa Malaysias vastkust. Resan gick smidigt och bussen var frasch. Nar vi kom fram hittade vi ett boende typ mitt i staden, skont. Iofs ar den inte sa stor. Vi fick tips om en indisk restaurang som vi skulle testa, och en hemmagjort karta fran agaren pa hotellet. Och ja, den kartan var nog inte den basta karta vi skadat i vara dar. Vi gick pa jakt i 2 timmar efter de dar stallet, fragade minst 10 olika personer och alla forsokte hjalpa oss men vi hamnade bara fel. Till sist sa nagon av oss: Okej, jag orkar inte mer, nu gar vi till den dar grona restaurangen!!!! Och de gjorde vi. Och gissa vilken de var, den restaurangen som vi letat efter. Valdigt kul. Men nu pratar vi inte mer om det.

Idag har varit en riktig seg dag for oss, vi har last och sovit och atit. Men de som ar sa bra ar att de gor inget med en segdag lite da och da, vi har ju cirka 65(?) dagar kvar! Nu ar vi lite piggare och ska sitta har pa internetcafe ett tag, sedan ut och kaka. De ar de indiska nyaret idag, sa vi vet inte riktigt vad som hander har ikvall, ska bli spannande!

Nu blev de ganska langt, men vi har ju inte skrivit pa ett tag.
Imorgon vet vi inte vad vi ska gora, kanske ta oss vidare nagonstans, vi vill namligen bada! Och har finns bara en brun sjo och en swimingpool som ar stangd. Sa kanske tar vi oss vidare uppat, eller ut till nagon o. De aterstar att se.

Kraaaammar pa er alla! Och juste, vi glommer sladdarna till kameran VARJE gang och nej vi har inte kopt nagon lonely planet annu :(((

Kraamar paa er!!

utvardering av Borneo, Sabah

nu har vi forflyttat oss till Singapore for nagra dagar. an sa lange har vi inte sett sa mycket av staden men kanns betydligt mer som en storstad. Det aterstar att se :) bor just nu pa ett nybygt hostel som taxi chaffisen guidade oss till. det kanns valdigt lyxigt och mysigt. vi har till och med duntacken och vi bada tva gav ifarn oss ett "aaaah va SKONT" nar vi sag det.

MEN vi maste ju utvardera Borneo, vi valde att bara resa i den del som kallas sabah och vi ar riktigt nojda med de tva veckorna vi spenderade dar. vi har upplevt enormt mycket och det kanns som om vi rest mycket mer an tva veckor.

Basta pa resan: Helt klart djungelaventyret. vi fick se sa mycket och hade det dessutom valdigt harligt dar vi bodde med fint rum och god mat. guiden vi hade var dessutom tipp topp!

Samsta pa resan: Brunei. dom vi fragat om hur brunei var sa alla att det inte ar sa mycket att se. vi trotsade vad alla andra sa och tog oss dit anda. men ja, dom hade helt klart ratt! vi tror ifs att om vi hade orkat leta runt mer an vad vi gjorde sa hade vi nog sett mycket mer, men vi gav upp valdigt tidigt nat okalbefolkningen till och med skakade pa huvudet och sa "nej har finns inget att se"

Det mest ovantade pa resan: Labuan. varfor det vart det mest ovantade var for att alla sagt att Labuan bara ar trevligt for att de har billig dricka, men att annars var det inte mycket att se. tvart om ! visst, billig dricka var det verkligen, en ol for 3-4 svenska kronor. men det fanns aven en del att se har! mycket tror vi gjorde stallet vi bodde pa, Labuan backpacker. sa myckigt stalle, och agaren var hur harlig som helst! god frukost dessutom. vi traffade aven lite nya vanner pa hostlet som vi gick ut med, och aven dar overraskade Labuan oss med ett harligt uteliv. helt klart vart att aka till i nagra dagar!

Det Konstigaste pa resan: pa vissa toaletter star det stranga order om att du ABSOLUT inte far sitta pa huk pa toalett locket. vi fragar, VARFOR skulle man gora det ? haha lite komiskt, man fick sig ett gott skratt nar man sag skylten, funderade nastan pa att testa !

Det godaste pa resan: forsta kvallen vi spenderade i KK, kanske just for att det var forsta maltiden i landet, men gott var det ( nasi goreng, ris men kyckling och gronsaker). Maten vi fick pa djungel aventyret var ocksa valdigt valdigt gott !

Det mindre goda pa resan: Det maste vara frukosten pa de flesta hostlen. standard ar en torr vit rostad macka med acklig sot konstgjord marmelad. uek !

Det finaste pa resan: Vatten livet har ar verkligen fint ! vi har sett massvis med sjo stjarnor, skoldpaddor och verkligen klar blatt vatten. djurlivet i allmanhet ar helt fantastiskt har. sa mycket vilddjur vi sett har vi nog algrig gjort. Borneo ar kant for sitt djur liv och vatten liv sa det kanske inte ar sa konstigt :)

Det basta boendet pa resan: Labuan backpacker!!!!!

Det samsta boendet pa resan: forsta hotellet i semporna. tror det hette nagot med Hotell dive inn.

Det billigaste pa resan: maten, och oeln pa labuan !

Det dyraste pa resan: flygbiljetten fran KK till singapore :p

Det har gor vi garna om igen: HELA RESAN!

Det har hade vi skippat: Brunei, bara dyrt och trakigt.

Det har onskade vi att vi hade gjort:DYKT OCH SNORKLAT!

vi tycker att det racker med tva veckor i Borneo. om vi hade varit dykare hade vi troligtvis stannat langre. men nasta gang kanske ;) vi ar helt klart nojda med vara val av stallen vi tagit oss till och vara aventyr. glada och nojda tjejer tar nu tag i Singapore istellt och lamnar Borneo bakom oss med massor av nya minnen, vanner och erfarenheter i bagaget.

Labuan island

Tjingeling!!! Fran Labuan Island fortfarande.

Sist vi skrev var i torsdags(?) Efterat gick vi och at ris och kyckling inbakad i en omelette. Sen gick vi till hotellet och spelade kort med dom andra som bodde dar, 2 engelsman, 1 amerikanare, 1 australiensare och en belgie. De var trevligt och alla dom var ute och reste sjalva och hade motts upp pa olika stallen. Efter ett antal timmar pa varan balkong gick vi till en kareokebar och sedan till en nattklubb. En kul kvall vart det och vi somnade mycket gott!

Dagen efter stod klockan pa 7 och tva lik steg upp ur sangarna. Vi skulle namligen ta baten till Brunei (for er som inte vet, ett land som ligger i Borneo, ett uttepjuttigt fjuttigt litet land) Folk hade sagt att de inte var nagot att se, men vi ville testa iaf. En timmes battur. Och ja.. vad tyckte vi? De var ingenting att se helt enkelt. Iofs beror det pa att vi blev slappta pa helt fel stalle av en taxichaffor, och vi fragade manniskor om hjalp och visade varan karta i varan bibel lonely planet, men ingen visste vart vi var och ingen visste nagonting om vart man skulle. Alla sa olika saker helt enkelt. Vi gick iaf och at pa ett Bruneiskt foodcourt, helt okej. Och sa sag vi en brun flod och ett svinkallt kopcentrum. Vi slog oss ner pa ett cafee for att vanta pa att ta baten tillbaka. Nar vi skulle ga darifran insag vi att vi blivit ranade!!!!!!!!!! okej de var inte sa dramatiskt, men nagon dum tjuv har snott varan lonely planet (guidebok) valdigt irriterande! Sa vi gick darifran med tarar i ogonen. Vi ville bara bort darifran, tur att baten gick tillbaka vid 4tiden. Val hemma lagade vi mat pa hostelet. Mannen som ager de ar huur trevlig som helst och han hjalpte oss att laga middag. Sen spelade vi kort och mos i varan barnkammare (varat rum ar som ett barnrum, vaningssang, sma stegar och allt ar fargglatt)

Idag ska vi tillbaka till KK for tredje gangen. For att imorgon ta planet till Singapore!! Byebye Borneo. Mot nya aventyr. Vi ser fram emot Singapore!

Nu ska vi ga och kolla pa en marknad, och sedan kopa lite mat sa vi overlever batturen. Hejdaaa alla!!

Labuan!

hej alla alskade blogglasare !

sist vi skrev sa motte vi upp joejoe fran hostlet i malbu och hans kompis smaskis ( som vi kallar honom for att han smaskar sa mycket, euw) och kakade lite, och gick till en kareokebar ! haha vi hade kul trots den hoga musiken och trots att alla andra va valdigt mycket battre an oss . men vi forsokte sjunga latar med svenska artister, men det svenskaste vi kom var val emilia, big big girl. haha ! joejoe larde oss malaysiska dansen som ALLA dansar, och vi kunde ocksa!! det vi inte markte var att alla fotade oss och glodde som djur!

dagen efter tog vi bussen fran semporna tillbaka till KK dar vi borjade varan resa. 9 timmars buss tur trodde vi aldrig att vi skulle orka, men skam den som ger sig det gick ju hur bra som helst! vi letade upp ett hostel, men dar var det fullt sa hon ringde ett annat som nag inarheten! delade rum med nagra canadensare.
vi var sa gryyymt sugna pa pasta efter tva veckors malaysisk mat, sa gick till en lite finare, men saklart lite battre italiensk resturang, mums!

sen bestamde vi oss for att ga till BBQ cafe som hade bar och liveupptrandanden! pavagen stotte vi pa en malaysisk kille som ville hanga pa ( han berattade ganska tidigt hur mycket han gillade svenskar) trevligt tankte vi ! vi spelade kort och drack ol. sen orkade vi inte riktigt med honom mer sa vi gick tillbaka till rummet for att sova!

dagen darpa tog vi baten over till Labuan island, trots att de vi pratat med sa att det inte ar nan storre hit. tur att vi akte hit anda! Labuan ar sabahs svar pa vegas, borneos parla. killen vi bor hos sager, " here we don't drink coke, here we drink BEER", har ar det namligen tax free pa allt.

nu bor vi pa ett mysigt, hemtrevligt hostel som heter labuan backpackers. idag har vi varit pa marine museeum och sett massa fiskar, fina som fula ! och som sagt, gratis ar gott sa det var kul att se! tog sedan en taxi till en strand dar det visade sig att vi var heeeeeeeeeelt ensamna, nice tankte vi ! men nar agaren berattade att det fanns massa maneter vart vi inte lika glada. smorade in oss pa hotellets pool och dar njot vi resten av dagen tills det blev vaaarsta ovadret, harligt!

nu blir det lite mat, och sen ska vi se vad Labuans uteliv har att rebjuda, puss!

Glad blogg!

Hej! Sara tjuvbloggar lite, har fixat lite finare här inne!
Tycker att vi här hemma i Sverige också ska få njuta av lite härliga färger och fina bilder! ;)

Nico, Erika, säg om det är något ni vill ändra på i designen :) Puss på er!

viktig dag!

vi maste ju ocksa uppmarksamma denna valdigt viktiga dag som ar idag. Nicolinas mamma har fodelsedag!!!!
Sa fran andra sidan jordklotet kommer VARLDENS STORSTA KRAM till en av de basta mammorna !

sa middagen som vi nu ska ata, ska vi sjunga for dig :) puss och kram fran oss bada!

Tillbaka i Semporna

Hej, nu var det ett tag sedan:) nu ar vi aterigen i Semporna.
Efter 5(?) dagar ute pa Malbu, och vi har haft det heeeelt sjukt bra, kandes nastan jobbigt att aka darifran.
De var iaf en ganska liten o, vi bodde pa ena sidan av on pa ett stalle jag inte minns namnet pa nu, men de var nastan bara dykare dar (dom forsokte overtala oss 5 ganger varje dag om att vi skulle folja med ut och dyka, men nejjj inte annu, kanske vi testar senare). Stallet var valdigt fint, de var ett hus som stod pa pinnar i vattnet, sa man kunde se vattnet under golvet i rummet! Vi har dock inte sovit sa bra, de var storm tva natter sa huset var nara pa att valta och fonstrena flog upp och gardinen piskade oss. Och klockan sex pa morgonen vaknade alla och satte pa massa maskiner, lagade massa mat och pratade hogt.

Iaf, Pa andra sida on lag stranden, typ 10 minuter att ga. Dom flesta andra turister och ungdomar som jobbade som dykare dar (manga fran europa, en svensk) bodde dar. Vi fick ga genom 'byn' varje dag. Och nu kan vi inte ens rakna till alla HELLLOOOO som vi har sagt till folk och alla barn vi vinkat till. De vart helt otroligt manga barn pa on, kanns som de var barn overallt, i alla fonster, under alla hus, pa alla gator, i alla trad och alla brunnar. Men de var kul, kul att se hur lokalbefolkningen bor. Vi har alltsa tillbringat heeela dagarna langa pa stranden i vagratt position. Heeelt underbart tyckte vi. Och badat massor och last massor och atit maten som ingick i boenet (inte sa god dock, fisk som var typ gammal). Pa kvallarna har vi hangt med dom andra pa boendet, spelat massa kort och aaa lart kanna valdigt roliga manniskor, malaysier, australiensare och egyptier(?). En kvall var vi pa nagot beachparty pa stranden, livemusik och massa galna manniskor som hoppade runt i hogar och dansade loss totalt. De var en.. upplevelse! Annars har vi inte gjort mycket alls, och vi undrar, hur kan man bli SA trott av att gora ingenting??

Nu ar vi som sagt i Semporna, bor pa nagot litet hosel som ar helt okej. Vi bokade en bussresa imorgon.. Klockan 8 gar bussen. Mot Kota Kinabalu (dar vi startade resan) 9 timmar!!!!! Okej, vi far halla ut. Ar otroligt skont att kliva av efter en lang bussresa. I Kota Kinabalu stannar vi nog en natt, sen blir de nog mot Brunei och sen Singapore. Vi vet faktiskt inte vart vi ska sen, alla fragar oss, vad ar eran plan efter detta? Da kollar vi pa varandra och rycker pa axlarna, vi far alltsa se.

Nu ska vi nog ata lite snart, klockan ar snart atta har borta.
Vi skulle tagit med oss kamerasladden idag men vi glomde! Attans. Ni far se bilder nagon annan dag.

Puss pa er alla dar hemma! Tanker pa er!

semporna

tenixen ! vi sitter nu pa holiday dive inn och vantar pa att varan guide ska komma och hamta oss for att ta oss vidare till malbu, en o utanfor har. vi har bokat tva natter och tre dagar, ska bli underbart att bosatta sig pa en o och inte ha nagra planer. trivs vi sa stannar vi mer, vi far se!

har ingen aning om det finns internet, men visst klara ni er ? vi blir sa oerhort glada nar ni kommenterar, fortsatt med det. vi skrattade lite at att ni fick upp en bild i huvudet av varan skrackscen med igeln, den ni fick upp i huvudet var nog den som utspelade sig ;)

vi tog en lokalbuss igar fran sandakan ( hostel kvinnan sa att det va jaaaatte svart men det gick ju hur bra som helst!) till buss centret, for att ta oss till semporna, sex timmar ( vi borjar bli vana). hittade en kille som hjalpte oss med att hitta hotel och boka resan till malbu. eftersom vi bara stannar har en natt ville vi testa dourm room som vi inte testan an. vi fick bo med en par som verkade mer eller mindra tycka att det var jobbigt att vi kom, men det tyckte inte vi!! sa det skulle vi latt kunna testa igen.

efter malbu har vi ingen aning om vart vi tar oss, men det tar vi sedan :) klockan ar 07.40 har sa om 20 min blir vi upphamtade!

PUSS PA ER ALLA !

Djungelaventyr

Hejjjj! Antligen vid en dator igen. Lyckades hitta ett internetcafe hogst upp i ett stendot, morkt kopcentrum, sa nu kan vi uppdatera igen. Tack for alla kommentarer, vi blir sa glad:) bilder kommer nar vi lyckats ladda upp dom pa nagot satt till datorn, ha talamod.

IAF, nu ar vi tillbaka fran djungelaventyret. Efter att vi hade bloggat sist tog vi bussen mot sandakan, sex timmar, iskall! dom brassade pa med ACn ordentligt, och vi fros ihjal. Kandes mer som att vi var pa nordpolen an i sydostasien. Vi overlevde iaf och kom fram till sandakan och tog en taxi mot sepilok dar vart boende lag, taxin virrade runt lite men vi hittade ratt till sist, vi hade tankt att testa dourroom, delat rum. Men vi var dom anda gasterna pa hela resthouset sa vi fick hela overvaningen for oss sjalva, 40 svenska kronor per person, och da ingick frukost! vi somnade sott i vara sidenlakan. Pa formiddagen dagen efter gick vi till orangutang centret, vi fick forst se en intressant film om hur dom jobbar for att kunna rehabilitera aporna tillbaka till djungeln. Sedan ga ut i djungeln for att se nar dom matas. De var dock valdigt turistigt och man stod ganska langt ifran, sa var ingen riktig hodjare men kul att ha gjort.

Tillbaka pa resthouset var de lunch och nagra fler som skulle delta i djungelaventyret, tva svenska damer 50+ som blev vara vanner! Och finskar, danskar, ryskar osv. Vi akte ut till djungeln, tva timmar bort med bil. Och da kom de forsta regnet och de bara OSTE ner, blixtrade, askade och ja allt mojligt. Men de gick snabbt over, men valdigt duktigt i luften. Vi fick varan lilla egna stuga, med badrum, skont.
Under dessa tre dagar hann vi aka pa 4 river cruises da vi sag apor, krokodiler, varaner, massa, faglar, elefanter och orangutanger. Vi hann aven med en night jungle walk da vi gick i djungeln nar de var kolsvart. Da sag vi faglar som sov, dom marker tydligen inte av ficklampsljuset ratt i ansiktet sa vi kunde sta tva meter ifran dom, de var coolt. Vi hann aven ga pa en langre jungle walk pa dagen, de var ruskigt varmt men spannande. Vi sag mest massor av insekter och iglar.
Val hemma pa rummet upptackte Nico att en igel satt pa hennes brost, en blodsugande igel. PANIK! Vi skrek och hoppade fick panik.. Vi sprang och hamtade guiden som hjalpte till. De var ingen farlig igel sa ni kan andas ut dar hemma pa andra sidan jordklotet.

De har helt enkelt varit ett spannande djungelaventyr, men vara sonderbitna myggben tyckte de var skont att atervanda till civilisationen. Vi blev avslappta i sandakan och hittade ett backpacker hostel som vi ska bo pa inatt. Imorgon ska vi ta en sextimmars bussresa igen (denna gang med fleecetrojorna i bagaget) mot semporna. I Semporna stannar vi bara en natt, sedan ska vi ut till sempornas skargard till olika oar, da blir de massvis med sol och bad. De ser vi fram emot! Juste, denna dag i Sandakan har vi spenderat pa ett hustak pa 8onde vaningen med fin utsikt, stora madrasser, juice, mat och bocker i solen. Vi stannade dar i 7 timmar. Harligt!

Jaja nu blev de langt. Vi far se nar vi hors nasta gang. Pussar pa er!!

mot sandakan!

hej ! varen morgon har varit lite knas. allt som vi planerat fran borjan var vi tvungna att borja om med. vi gick till en turist information och kande oss lite mer med i matchen. hon rekomenderade oss ett stort hus i narheten och dar fanns det flera vaningar fullt med turistbyroer, sjuuukt mycket. som tur va sa har alla vi fragat har rekomenderat ett och samma, bra pris och bra turer!! www.nasalislarvatustours.com .  snackade med en kille som heter dalton som fick oss att forsta allt.

nu till resan. vi aker harifran alldeles strax for att ta en buss som tar oss till sandakan. darifran en taxi till ett resthouse, imorgon bitti tar vi oss till ett orangutang rehabeliterings centrum, ska bli spannande att se. efter det hamtar dom upp oss vid hotellet for att aka pa varat djungelaventyr. da ar vi i deras hander, tre dagar och tva natter. vi kommer troligtvis inte ha nagot internet sa har blir det tyst nagra dagar.

vi hoppas att vi kommer fa uppleva jatte mycket och enligt schemat ar det full rulle och god mat horde vi precis. vi kommer sjalvklart uppdatera sa fort vi kan.

KOMMENTERA MERA, vi blir sa oooootroligt glada nar ni halsar pa oss har!

pussar i mangder, fran varmen i KK!

sapi island

hejj alla blogglasare!
idag har vi varit pa ett paradis, sapi island! vi har badat massor, solat massor, atit supergod lunch och svettats. jaaaaa mammor och pappor vi har massivs med solkram och dricker vatten konstant sa var icke oroliga for oss;) batturen till on drojde 15 minuter, men pa tillbakavagen fick chafforen for sig att vara lite langsam, vi akte fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka mellan tva oar, de verkade som att passagerare var langsama, sen dog hans mobil och bensinen tog slut, sa resan drojde tva timmar istallet. men vi ar lika glada for det, for vi har det sa underbart och gar konstant runt och ler sa de gor ont i kakarna.

nu ska vi snart duscha bort all sand och sedan ga ut och ata. vi hoppas pa ett liknande stalle som igar, 6 ringa (12 kronor) for oss bada. sen kanske satta oss pa nagon bar och ta nagon fruktig drink.

planen imorgon ar att ta en buss till sandakan som ligger pa ostra sidan av sabah (den delen av borneo som vi ar pa nu) sex timmar tar de, i varmen. HARLIGT! val dar ska vi upptacka stan och besoka turtel island.

puss pa er alla dar hemma, vi tanker pa er men vi langtar inte hem!

sapi island. de var enormt mycket fiskar i vattnet som simmade runt en. nu ar det uppdrag gora-nico-oradd-for-fiskar som galler, sa vi kan snorkla!!!!!!! (och sedan ska vi kanske vaga dyka, kanske..)

konta kinabalu

hej fran andra sidan jorden! vi lever och mar hur bra som helst. alla tre  flygresor gick otroligt bra, skont. vi bor nu  pa ett bagpackers hotell som heter summer lodge, helt okej och trevliga. far en massa tips av agaren som mer eller mindre vill vara med och klistra ihop var resa har.

vi kom fram till ett stekhett borneo med stralande sol, och vi som forvantade oss regn och rusk blev valdigt glada. taxichaffisen skrattade nar vi fragade om det kommer komma regn idag, knappast i borneo va svaret.

vi checkade in och vandrade sedan i stan for att kolla laget, vaxla pengar och kopa simkort, lyckades efter manga om och men. sen slog vi oss ner och chillade pa en bar, disskuterade resan och planerade i mangder. imorgon ska vi till en o med palmer och kritvitsand och massvis med apor, galler att halla i sakerna!!!

vi mar suuuuuper och detta kanns helt underbart. resan kommer bli  mer an fantastisk och vi har mycket att uppleva har.

manga pussar och kramar / glada tjejer!

Singapore

Hej! Nu har varan resa borjat. Vi vantar pa varat sista plan fran Singapore till Kota Kinabalu. De var en dator med gratis internet har i gaten sa vi passar pa att uppdatera lite.
Flygresorna har gatt bra, men nu ar vi trotta pa flyg och vill garna komma fram. Men inte langt kvar nu!

Nu masta vi kliva paaaaaaaaaaa!

halsningar till mamma och pappa, vi har annu inte hittat nagot simkort. Men vi gar pa jakt!

Puss pa er alla!!!!!

vårat första hej!

Efter många om och men så har vi lyckats starta en blogg. Det är nämligen så att om 4 dagar rör vi oss mot varmare bräddgrader för att stanna. I 3 månader kommer vi, Nicolina och Erika, att resa runt i sydost asien för att samla på oss upplevelser och minnen. Vi blir bara glada om ni vill följa med på vår resa genom bloggen, här ska vi försöka underhålla er där hemma med vad vi har för oss.

Följ med på vår resa som kommer att handla om känslor, upplevelser och minnen!

kärlek

// Nyblivna backpackers

Välkommen till min nya blogg!